Dehydratace a vyčerpání z vedra

Dub 16, 2020 | Cestování, Rehydratace

Léto je jedno z nejoblíbenějších ročních období díky horkým dnům, dlouhým nocím a možnosti venkovní relaxace. Mnoho lidí v letních měsících cestuje, věnuje se cvičení nebo jiným outdoorovým aktivitám a je jisté, že díky dlouhým pobytům na slunci získávají hodně vitamínu D… Zatímco léto je skvělé z mnoha důvodů, je důležité zůstat hydratovaný nebo hydratovaná, abyste si mohli letní požitky užít naplno. Zvýšená tepelná expozice během léta nebo delší čas strávený venku nebo na slunci může ohrozit tvůj stav hydratace. Poznej příznaky dehydratace a správné hydratační tipy, aby proběhlo léto dle tvého gusta.

 

Co způsobuje dehydrataci v létě

Když lidé v letních měsících přemýšlejí o příčinách dehydratace, představí si někoho, kdo běhá nebo cvičí na plném slunci. Tento druh aktivity jistě zvýší množství vypoceného potu, ale existuje mnoho jiných příčin dehydratace než cvičení s vysokou intenzitou na slunci.

Například, pokud cestuješ v dobře zastíněné oblasti, nemusíš mít obavy o spálení sluncem. Buď ale stále na pozoru a řádně hydratuj. Teplo i vysoká vlhkost mohou způsobit, že se tvoje tělo potí, a kdykoli se potíš, ztrácíš vodu a elektrolyty. Každá letní aktivita může navíc zahrnovat vystavení slunci, což zvyšuje pot a nástup mírné až střední dehydratace.

 

Jak může nízká vlhkost skutečně způsobit dehydrataci

Nízká vlhkost může také vést k dehydrataci snížením vlhkosti dostupné ve vzduchu, kterou tvoje tělo absorbuje. To je přesná situace, ve které se mnozí ocitnou v letadle. S hladinou vlhkosti v kabině obvykle mezi 12 – 21 %, podobnou hladině vlhkosti v poušti, je snadné mít na konci letu pocit sucha a únavy. Navíc s omezeným přístupem k nápojům za letu je snadné zapomenout, jak málo piješ.

 

Dehydratace v jiných letních prostředích

Léto přináší spoustu výletů, což ztěžuje udržování správné hydratace. Prostředí suchého cestování se však nevztahuje výhradně na letadla, protože jakákoli forma dopravy bude mít omezený přístup k vodě. Pokud jsi v autě, autobuse nebo vlaku, k tomu máš omezený přístup k vodě, tak se můžeš rozhodnout, zda budeš pravidelně pít nebo se vyhneš nutnosti zastavování a používání veřejných záchodků.

Dalším případem je popíjení ledové nebo teplé kávy abyste potlačili únavu. Když si na výletě nebo na projížďce městem, může diuretický účinek vést k dehydrataci (to znamená, že nápoje, jako je káva nebo alkohol, tě nutí víc močit, čímž se snižuje stav hydratace tvého těla). Další přirozeně suchá místa a podnebí, představují zvýšené riziko dehydratace během léta ruku v ruce s teplem a nízkou vlhkostí.

 

Tipy pro letní tepelnou bezpečnost: Jak zůstat hydratovaný či hydratovaná v létě

Jaký je dobrý způsob, jak v létě hydratovat? Zde jsou některé z našich oblíbených letních zdravotních tipů, které ti pomohou snížit riziko mírné až střední dehydratace.

  • Jez ovoce a zeleninu – stravování potravin s vysokým obsahem vody umožňuje hydrataci bez nutnosti vypít sklenici vody. Léto je obdobím mnoha druhů ovoce a zeleniny, jako jsou okurky, broskve, borůvky a rajčata, takže si můžeš užívat čerstvých produktů, zatímco zůstanete hydratovaní!
  • Zmrzliny, ledová tříšť – Pokud nemůžete uniknout teplu, ochucená zmrzlina je skvělý způsob, jak se ochladit a doplnit tekutiny. Zmrzliny jsou skvělým zážitkem pro děti i dospělé.
  • Zůstaň ve stínu nebo se pravidelně schovávej – To že zrovna svítí =sluníčko neznamená, že musíš být venku a opékat se na slunci. Pokud jste náchylní k dehydrataci, ujistěte se, že často hledáte útočiště ve stínu nebo v interiéru.
  • Použij ORR – orální rehydratační roztoky, jako je 4hydro rehydratační nápoj. Jsou skvělým způsobem, jak rychle doplnit vodu a elektrolyty. Ať už si na slunci, více se potíš nebo se nacházíš v prostředí s nízkou vlhkostí ve vzduchu, možná budeš muset doplnit svůj příjem vody o další elektrolyty. Pokud si mírně až středně dehydratovaný / dehydratovaná a budeš i nadále venku, někdy nestačí jen voda…